İSTANBUL (AA) - Pera Müzesi, Bosna-Hersek sanatının 20. yüzyılın ikinci yarısındaki en önemli temsilcilerinden Mersad Berber’in eserlerinden oluşan, "Bir Bosna Alegorisi” adlı resim sergisini İstanbullu sanatseverlerle buluşturdu.
Mersad Berber’in ifade gücü ve yeteneğini yansıtan "Bir Bosna Alegorisi" sergisinin küratörlüğünü Bosna-Hersek’in önde gelen sanat tarihçilerinden Aida Abadzic Hodzic, danışmanlığını ise sanat tarihçisi Edward Lucie-Smith üstleniyor.
Küratör Aida Abadzic Hodzic, açılışta yaptığı konuşmada, Mersad Berber'i, ülkesinin çok katmanlı kültürel tarihini tüm karmaşıklığıyla yansıtan resimleriyle, “yerel sanat ortamını dünyadaki eğilimlere açan genç grafik sanatçıların oluşturduğu neslin öncüsü” olarak tanımladı.
Hodzic, "Mersad Berber, Bosna'nın çağdaş sanatında çok önemli yer tutan bir sanatçı. Bu sergi için Suna ve İnan Kıraç Vakfına çok teşekkür ediyorum. 35 kadar büyük boyuttaki eserle Mersad Berber'in 50 yıllık çalışmasını yansıtmaya çalıştık bu sergide. Sanatçının farklı dönemlerini yansıtan eserler bunlar. Bu sergide, kendisi Bosna'nın ötesinde, öncü bir postmodern sanatçının eserlerini göreceksiniz." dedi.
Sanatçının oğlu Ensar Berber ise serginin düzenlenmesinde emeği geçenlere teşekkür ederek, babasının en çok istediği şeylerden birinin İstanbul'da bir sergi açmak olduğunu söyledi.
Babasının isteğinin gerçekleşmesinden duyduğu memnuniyeti dile getiren Berber, "Keşke babam bugünü görebilseydi. Bu sergi, babamın önemli eserlerinden oluşan bir seçki olarak oluşturuldu. Eserleri gördüğünüzde farklı dönemleri hissedeceksiniz." diye konuştu.
Sergi, 07 Mayıs tarihine kadar Pera Müzesi'nde görülebilecek.
- Mersad Berber
1940'ta doğan Mersad Berber, 1960’ların başlarında Lübliyana Güzel Sanatlar Akademisi’nde öğrenci iken Preseren Ödülü’ne layık görüldü. Sanatçının eserleri ilk kez 1961 yılında, dönemin saygın sanat etkinliklerinden biri olan Lübliyana Grafik Sanatlar Bienali’nde, dünyanın önde gelen çağdaş grafik sanatçılarının eserleriyle birlikte sergilendi. Berber’in erken dönem çizim ve baskılardan oluşan eserleri, teknik açıdan akademinin etkilerini, tematik olarak ise kültürel geleneklerinin modern bir görsel ifade ile aktarılmasına duyduğu ilgiyi yansıttı.
Farklı kültürler ve gelenekler arasında bağ kurmasını sağlayan yeteneği ve tarihsel deneyimin derin katmanlarına inen zekasıyla Berber, Antik dönem, Bizans, Ortaçağ, Rönesans, Barok, Art Nouveau ve Modernizmi buluşturup kaynaştırdı, Doğu ve Batı’yı sentezleyerek, özel bir nitelik kazandırdı. Bu üslup, Avrupa sanatının ustalarına yapılan göndermelerin sıklıkla eski Bosna fotoğraf ve kartpostallarıyla etkileşime sokulduğu 1990’lardaki eserlerinde de sürdü.
Başta Bosna-Hersek olmak üzere, 1990’lardaki savaşta yaşanan tüm trajik olayların işlenişi, Srebrenitsa temasıyla birlikte Berber’in eserlerinde doruk noktasına ulaştı. Sanatçı için Srebrenitsa trajedisi “büyük, kadim, ilahilere ait kutsal bir tema” meydana getirdiğinden, bunu eserlerine aktarabilmek için yıllarca çalıştı, gazete fotoğrafları, belgeler, adli tıp raporları, video kayıtları ve kitaplar topladı, Srebrenitsa ve Potočari’yi defalarca ziyaret etti. Bu eserler sadece ölenlere değil, tüm etnik ve dini düşmanlıklara rağmen Balkanlarda yüzyıllarca varlığını devam ettiren çoğulcu kültürün ölümüne yakılan bir ağıt niteliğindeydi.
Berber’in çoğu eserinin merkezinde yer alan metaforu, farklı halkların ve kültürlerin simgesel yaratıklar dağarcığının önemli hayvanlarından biri olan at figürü oluşturuyor.
Geride önemli eserler bırakan Bosna-Hersek sanatının önemli temsilcisi Mersad Berber, 2012 yılında hayatını kaybetti.